پیشنهاد ویژه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
تلفن ثابت
تلفن همراه

طراحی سایت در شیراز

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا (Responsive)

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا (Responsive)

با افزایش محبوبیت و استفاده روز افزون تلفن‌ های همراه حتماً متوجه وب ‌سایت‌ هایی که در دستگاه‌ های مختلف مانند کامپیوتر شخصی، تبلت ها یا تلفن ‌های همراه ظاهری متفاوت دارند شده‌ اید.

باید دانست یک وب‌سایت واکنش گرا متفاوت است با وب ‌سایت‌های موبایل دوست! اساساً وب‌ سایت‌ های موبایل دوست در موبایل‌ ها به‌ خوبی دیده خواهند شد، اما هنگام نمایش در دستگاه‌ هایی با وضوح بالاتر ممکن است دچار مشکل شوند، در حالی‌ که یک وب‌ سایت واکنش گرا به‌ گونه‌ ای طراحی می‌شود که در هر دستگاهی اعم از کامپیوترهای شخصی تا موبایل‌ های کوچک به‌ صورت صحیح دیده شود. در واقع وب‌ سایت‌ های واکنش گرا در هر دستگاهی با توجه به ابعاد آن سازگار می‌ شوند.


تاریخچه طراحی ‌سایت واکنش گرا:

تنها در چند سال گذشته طراحی سایت واکنش گرا به یک سیستم استاندارد تبدیل‌ شده است. اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید این مفهوم بسیار قدیمی‌ تر از آن است که شما فکر می‌کنید.

وب ‌سایت شرکت آئودی اولین وب‌ سایت واکنش گرا بود که در سال 2001 ساخته شد. نکته جالب‌ توجه این است که بیشتر فن‌آوری‌ هایی که به ما امکان ساخت وب‌ سایت‌ های واکنش گرا را می‌دهند مانند CSS Media Queries از اوایل سال 2009 معرفی شدند.

وب ‌سایت‌ های واکنش گرا تا قبل از ظهور گوشی‌ های هوشمند به خصوص آیفون تقاضای زیادی نداشتند. اولین آیفون در سال 2007 به بازار عرضه  شد، رخدادی که کاملاً دسترسی مردم به اینترنت را متحول کرد. دو سال بعد، آیفون 3GS منتشر شد که استانداردهای طراحی وب واکنش گرا را پشتیبانی می‌کرد و این امکان را برای توسعه‌ دهندگان وب فراهم کرد تا وب‌ سایت‌ های واکنش گرا را ایجاد کنند.

در آن زمان، بیشتر سایت‌ های واکنش گرا با استفاده دو کد کاملاً متفاوت طراحی می‌شدند، یکی برای مرورگرهای دسکتاپ و دیگری برای دستگاه‌های تلفن همراه. این نوع وب‌ سایت‌ ها به‌ مرور زمان با پیشرفت وب‌ سایت‌ های واکنش گرا منسوخ شدند اما همین آغازی بود برای توسعه وب‌سایت‌های واکنش گرا.

 

طراحی سایت واکنش گرا چگونه کار می‌کند؟

بر خلاف وب‌ سایت‌ هایی که از چند کد برای دستگاه‌ های مختلف استفاده می‌کردند، امروزه وب‌سایت‌های واکنش گرا از یک کد مشترک بهره می‌ برند ولی در هنگام نمایش بر روی دستگاه‌ های مختلف خود را سازگار می‌کنند.

در یک وب‌ سایت واکنش گرا، کاربران محتوای یکسانی با آدرس URL ثابت مشاهده می‌کنند، اما این صفحات به‌ گونه‌ ای طراحی‌ شده‌ اند که با توجه به نوع دستگاه، وضوح و یا جهت قرارگیری توسط بازدیدکننده سازگار می‌شوند. این نوع تغییرات ممکن است شامل مواردی مانند تغییر در یک منو از افقی برای کامپیوتر های رومیزی به منوی کشویی برای تلفن‌ های همراه یا افزایش اندازه فونت در دستگاه‌ های تلفن همراه جهت بهبود خوانایی کاربر باشد.

از آنجا که نمایش یک وب‌ سایت واکنش گرا در دستگاه‌ های مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد، توسعه‌ دهندگان باید طرح خود را بر روی دستگاه‌ های زیادی آزمایش کنند. بدون شک این کار بسیار دشوار است، ابزارهایی برای توسعه‌ دهندگان ساخته‌ شده تا بتوانند در داخل سیستم خود وضعیت نمایش یک وب‌ سایت را برای دستگاه‌ های مختلف بررسی کنند.

 

چرا ما به یک وب‌سایت واکنش گرا نیاز دارم؟

وب‌ سایت‌های واکنش گرا نه ‌تنها جذاب هستند بلکه مزایای مختلفی نسبت به وب‌ سایت‌ های معمولی دارند. از جمله:

1- این‌ یک تجربه بی‌ نظیر است که نمایش مطلوبی از وب‌ سایت شما را در دستگاه‌ های مختلف فراهم می‌کند. تعداد کاربران تلفن همراه رو به افزایش است، بنابراین کسب و کار ها باید آماده پاسخگویی به نیاز های مشتریان خود باشند. وب‌ سایت‌ های واکنش گرا روی همه دستگاه ها (کامپیوتر های شخصی، تلفن های همراه، تبلت ها) به درستی نمایش داده می شود و شما هیچ مشتری را به دلیل عدم نمایش صحیح محتوای سایت خود از دست نخواهید داد.

2- سرعت بارگذاری وب‌ سایت شما افزایش خواهد یافت. وب‌ سایت‌ های واکنش گرا بسیار سریع‌ تر از وب‌ سایت‌ هایی هستند که با توجه به نوع دستگاه ‌به آدرس‌های متفاوتی هدایت می‌شوند.

3- سئو یا بهینه‌ سازی موتور های جستجو (SEO). وب ‌سایت‌های واکنش گرا در موتور های جستجو نظیر گوگل رتبه بالاتری خواهند داشت. اگر شما نگران سئو سایت خود هستید، داشتن یک وب ‌سایت واکنش گرا بسیار اهمیت دارد زیرا در سال 2012، Pierre Far اعلام کرد موتور جستجوی گوگل اهمیت بیشتری برای وب‌ سایت‌ های واکنش گرا نسبت به وب‌ سایت‌ هایی که با استفاده از کد های چندگانه نمایش محتوای سایت خود را مدیریت می‌کنند قائل است.

4- این تکنیک توسعه وب‌ سایت را ساده می‌کند. طراحی واکنش گرا علاوه بر این که برای بازدیدکنندگان سایت مناسب است، فرایند توسعه وب را ساده می‌کند، زیرا توسعه‌ دهندگان وب لازم نیست چند نمونه دیزاین برای دستگاه‌ های مختلف و رزولوشن صفحه ایجاد کنند.

1397/03/20 - 10:37:38