پیشنهاد ویژه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
تلفن ثابت
تلفن همراه

طراحی سایت در شیراز

تفاوت طراحی وب سایت با کد نویسی یا وردپرس، برنامه نویس یا نصاب!؟

ترجیح می دهید کسب و کارتان تحت کنترل سازنده باشد یا نصاب!؟ مساله این است ...

وب سایت ها از جمله منابعی هستند که امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات بسیاری را به راحتی و تنها با اتصال به اینترنت، برای ما فراهم می کنند. اما همیشه هم این دسترسی راحت نخواهد بود و بحث طراحی سایت و تکنولوژی های مورد استفاده در آن از جمله سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا برنامه نویسی نیز اهمیت پیدا می کند. این اهمیت به این دلیل است که نوع طراحی وب سایت رابطه مستقیم با سرعت بارگذاری، نحوه تعامل کاربر با سایت و تجربه کاربری دارد.


امروزه از تکنولوژی های مختلفی برای طراحی انواع وب سایت های شخصی، تجاری، شرکتی و ... استفاده می شود که به طور کلی می توان آنها را در دو دسته cms آماده و Cms اختصاصی قرار داد. CMS ها (Content Management System) همان سیستم های مدیریت محتوا هستند که به وسیله آن ها می توان وب سایت را پیاده سازی و محتوای آن را مدیریت کرد.

 

کدام بهتر است؟ طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی شده؟

cms های آماده از سیستم های مدیریت محتوایی هستند که برای طراحی سایت نیاز به برنامه نویسی ندارند و از قالب و افزونه های آماده در آن ها استفاده می شود. تعداد این cms ها بسیار زیاد است اما از معروفترین آن ها می توان به وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و دروپال اشاره کرد. در مقابل cms های اختصاصی هستند که از صفر تا صد برنامه نویسی سایت و طراحی قالب توسط تیمی از توسعه دهندگان وب و طراحان گرافیک انجام می شود و در آن بیشتر از زبان های HTML، CSS و JavaScript برای بخش ظاهری و فرانت اند وب سایت و PHP، ASP.NET و PYTHON برای بک اند وب سایت استفاده می شود.

از آنجا که asp.net به عنوان یکی از بهترین تکنولوژی های برنامه نویسی یا طراحی سایت اختصاصی شناخته می شود و از آن طرف وردپرس نیز به دلیل استفاده اکثریت طراحان وب از آن و محبوبیت بیشتر آن، در ادامه قصد داریم به تفاوت وب سایت های وردپرس با برنامه نویسی asp بپردازیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

فرق سیستم مدیریت محتوای وردپرس با کدنویسی:

انتخاب سی ام اس وردپرس یا سیستم اختصاصی موضوعی است که به طور گسترده در بین طراحان وب و توسعه دهندگان مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت به طراحی وب با توجه به تخصص آنها در برنامه نویسی یا طراحی سایت با وردپرس انجام می شود.

هر تکنولوژی که برای طراحی سایت استفاده می شود شرایط متفاوتی خواهد داشت و هر کدام از آن ها (وردپرس یا کدنویسی) دارای مزایا و معایب مرتبط به خود هستند. درک تفاوت بین این دو روش طراحی طراحی سایت بسیار مهم است. اتخاذ یک تصمیم ناآگاهانه می تواند منجر به انتخاب پلتفرمی شود که برای کسب و کار شما مناسب نیست و در نهایت شما را مجبور به ریدیزاین وب سایت و افزایش هزینه پروژه می کند.

از این رو، در ادامه به تفاوت های این دو سی ام اس از نظر کدنویسی، قالب وب سایت، سرعت بارگذاری، زمان آماده سازی، امنیت و هزینه طراحی وب سایت پرداخته می شود.

 

کدنویسی سایت:

اولین فرق وردپرس و برنامه نویسی asp در کدنویسی آن است. این بارزترین تفاوتی است که در طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی با آن مواجه می شوید.

وردپرس از سیستم های مدیریت محتوای آماده بوده که کدهای آن قبلاً توسط تیم متخصص طراحی و توسعه وردپرس نوشته شده و به صورت بسته نصبی آماده در اختیار طراحان وب قرار گرفته است. بنابراین در این سی ام اس نیازی به دانستن برنامه نویسی ندارید و به راحتی می توانید با چند کلیک ساده، وب سایت خود را طراحی و راه اندازی نمایید.

در مقابل آن، Cms اختصاصی، ابزارهای آماده استفاده برای پیاده سازی و به روز رسانی محتوای سایت ندارد بلکه نیازمند کدنویسی برای بخش های مختلف وب سایت بوده و از طراحی رابط کاربری و قالب سایت گرفته تا فرم ها و کنترل پنل مدیریت سایت بایستی توسط تیم توسعه و گرافیست، از پایه طراحی، برنامه نویسی و پیاده سازی شود. با این حال، فریم ورک های آماده ای نظیر جی کوئری و بوت استرپ برای راحتی کار توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب ایجاد شده است که می توانند از این کتابخانه های آماده در کدنویسی خود بهره ببرند و پروژه های خود را سریعتر به پایان برسانند.

کدنویسی طراحی اختصاصی، در بیشتر موارد به صورت تیمی متشکل از برنامه نویس فرانت اند، برنامه نویس بک اند و گرافیست ها انجام می شود. مواردی هم وجود دارد که تمام عملیات برنامه نویسی توسط یک نفر که با عنوان Full Stack شناخته می شود انجام می شود.

 

فرق سایت وردپرسی و سایت برنامه نویسی شده:

در صورتی که شما تا حدودی دانش فنی در زمینه نصب نرم افزارها و کار با دیتابیس دارید و علاوه بر این برای بروز رسانی قالب و ایجاد تغییرات جزیی یا کلی در کدهای html و css خلاقیت دارید می توانید از وردپرس برای طراحی سایت خود بهره ببرید در غیراینصورت همانند سایت کدنویسی باید کسی که با این موارد آشنایی داشته باشد سایت وردپرسی را برای شما راه اندازی نماید.

در اینگونه موارد توصیه می شود از سایت های اختصاصی شرکتی که برنامه نویسی شده اند، استفاده نمایید تا به جای اینکه سایت خود را به یک نصاب وردپرس بسپارید یک تیم فنی حرفه ای پشتیبان آن باشد.

 

قالب وب سایت:

یکی دیگر از مواردی که می تواند به شما در انتخاب سایت اختصاصی یا وردپرس کمک کند، این است که در وردپرس، صدها هزار قالب به صورت آماده در مخزن وردپرس و یا مارکت های قالب وردپرس مانند ژاکت و راست چین موجود بوده و بایستی یکی از این قالب ها انتخاب شود. در این میان ممکن است قالب چند وب سایت مختلف به هم شبیه باشند.

در صورتی که در Cms اختصاصی، فرایند طراحی قالب از گرفتن نظرات مشتری، پرسونای کاربران تا مسائل مرتبط با رابط کاربری کاملاً قابل سفارشی سازی است و یک قالب اختصاصی مطابق با سلیقه مشتری و نظر او طراحی می شود.

قالب وب سایت اولین چیزی است که کاربر می بیند بنابراین با توجه به موارد ذکر شده می توانید بین وردپرس یا کدنویسی یکی را انتخاب کنید.

 

سرعت بارگذاری سایت:

در انتخاب سی ام اس وردپرس یا برنامه نویسی، سرعت بارگذاری بسیار اهمیت پیدا می کند. در صورتی که سرعت لود وب سایت بالا باشد، میزان نرخ پرش افزایش یافته و ترافیک وب سایت کاهش می یابد.

مزیت برنامه نویسی asp نسبت به وردپرس در کدنویسی بهینه و حجم پایین قالب است. به طوری که سایت های اختصاصی سرعت لود زیر 3 ثانیه را دارند.

این در حالی است که در سی ام اس وردپرس به دلیل نصب قالب و افزونه های متعدد، حجم قالب افزایش و سرعت لود سایت از حد استاندارد آن که کمتر از 3 ثانیه است خارج می شود.

 

زمان آماده سازی وب سایت وردپرسی و Cms اختصاصی:

چهارمین فرق وردپرس و برنامه نویسی، زمان آماده سازی وب سایت برای اجرای آن است. از آنجا که در وردپرس از قالب ها و افزونه های آماده و موجود در مخزن وردپرس استفاده می شود، زمان پیاده سازی وب سایت های طراحی شده با وردپرس بسیار کم و در حدود 3 تا 7 روز بسته به نوع وب سایت متفاوت است.

Cms اختصاصی به دلیل کد نویسی از صفر تا صد، زمانبر بوده و تا یک ماه هم ممکن است زمان آماده سازی این وب سایت ها به طول انجامد.

بنابراین اگر قصد دارید در کمترین زمان، وب سایت شما آماده شود، با وجود تمام مزایای سایت های کدنویسی شده، سی ام اس وردپرس ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

 

امنیت وب سایت وردپرسی و Cms اختصاصی:

تفاوتی نمی کند وب سایت شما با وردپرس یا سیستم اختصاصی طراحی شده باشد. مسئله مهم در ماندگاری و دوام یک وب سایت امنیت آن است. در وب سایت هایی که با وردپرس یا کدنویسی ایجاد می شوند، امنیت وب سایت متفاوت است.

امنیت در وردپرس به دلیل اوپن سورس بودن و امکان برنامه نویسی قالب ها و افزونه ها توسط افراد مختلف می تواند کمی نگران کننده باشد؛ چرا که افراد مختلف از جمله هکرها ممکن است کدهای مخرب را وارد سورس قالب ها و افزونه ها کرده که با اجرای آنها، وب سایت شما هک یا ویروسی شود. البته راه هایی برای افزایش امنیت در وردپرس وجود دارد از جمله استفاده از قالب ها و افزونه های غیر رایگان و یا نصب افزونه های امنیتی اضافی در قالب که این می تواند بر روی حجم قالب شما و سرعت بارگذاری آن نیز تأثیر منفی بگذارد.

 

مقایسه امنیت سایتهای وردپرسی و برنامه نویسی شده:

از میان وب سایت های طراحی شده با وردپرس یا برنامه نویسی، asp از احراز هویت و ویژگی های امنیتی ویندوز استفاده می کند و کاملاً در برابر نفوذ هکرها، ویروس ها و حملات سایبری در امان است.

 

عملیات بروزرسانی:

بعد از راه اندازی سایت اختصاصی یا وردپرس، مسائل فنی دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

یکی از این مسائل، انجام بروزرسانی های منتشر شده برای وب سایت است.

خوبی وب سایت های برنامه نویسی asp این است که بعد از اتمام پروسه طراحی وب سایت و راه اندازی آن، دیگر نیازی به انجام بروزرسانی های مکرر ندارید. این در صورتی است که در وب سایت های طراحی شده با سی ام اس وردپرس بایستی به طور مداوم، افزونه ها، قالب و نسخه وردپرس آن را بروزرسانی کرد تا باگ ها و خطاهای موجود در نسخه قدیمی آن ها رفع و از نفوذ هکرها به سایت جلوگیری شود. گاهاً پیش می آید که تعداد این بروزرسانی ها بسیار زیاد می شود و وقت و حجم اینترنت شما را می گیرد.

بنابراین انتخاب درست بین cms وردپرس یا اختصاصی می تواند کمک کننده باشد.

 

هزینه طراحی وب سایت:

یکی دیگر از عواملی که در طراحی وب سایت با وردپرس یا سیستم اختصاصی حائز اهمیت است، هزینه طراحی، پیاده سازی و اجرای وب سایت است.

در Cms اختصاصی هزینه طراحی وب سایت به دلیل مسائل کدنویسی و طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری از پایه و به صورت صفر تا صد مطابق با نظر و سلیقه مشتری، بسیار بالاتر از هزینه طراحی وب سایت با سی ام اس وردپرس است.

بدیهی است با توجه به مزایای طراحی اختصاصی از جمله حجم پایین قالب وب سایت، سرعت بارگذاری بالا، امنیت وب سایت، قابلیت سفارشی سازی و ... هزینه آن به مراتب بالاتر باشد.

علاوه بر هزینه های طراحی وب سایت، هزینه تهیه هاست متناسب با نوع طراحی وردپرس یا اختصاصی، برای آپلود و بارگذاری محتویات سایت در هاست نیز وجود دارد. در سی ام اس وردپرس به دلیل استفاده از کدنویسی php و بانک اطلاعاتی MySQL از سرور لینوکس که قیمت مناسبی دارد استفاده می شود. اما برای وب سایت های asp که از زبان های برنامه نویسی C#، F# و Visual Basic و بانک اطلاعاتی SQL Server پشتیبانی می کند در گذشته چنین نبود و می بایست برای آپلود سایت از هاست ویندوز که گران تر بود استفاده می شد.

با این حال امروزه با انتشار نسخه جدید .Net Core از مایکروسافت، این مشکل رفع شد و وب سایت های asp نیز می توانند علاوه بر هاست ویندوز از هاست لینوکس که قیمت پایین تری دارد استفاده کنند.

بنابراین می توان گفت هر دو تکنولوژی طراحی وردپرس یا برنامه نویسی asp از لحاظ هزینه های جانبی و راه اندازی وب سایت در یک سطح یکسان هستند.

 

پشتیبانی وب سایت:

پشتیبانی برای هر دو سی ام اس وردپرس یا اختصاصی از مهم ترین بخش هایی است که باید به آن توجه کرد. وب سایتی که پشتیبانی نشود عملاً نمی تواند در کنار رقبای خود به صورت موفق عمل کند.

پشتیبانی وب سایت های وردپرسی به دلیل کنترل پنل ساده و آسانی که دارد می تواند توسط مالک سایت نیز انجام شود. در مقابل آن پشتیبانی وب سایت های برنامه نویسی شده به سبب کنترل پنل مدیریتی پیچیده آن، نیاز به آموزش دارد تا بخش های مختلف آن برای مالک وب سایت به طور کامل توضیح داده شود.

 

کدام بهتر است، وردپرس یا کدنویسی؟

در نهایت با توجه به مواردی که در رابطه با تفاوت وب سایت های وردپرسی و برنامه نویسی اشاره شد، در پاسخ به این سوال که کدام نوع طراحی (سایت اختصاصی یا وردپرس) بهتر است می توان چنین گفت: هیچ گزینه درست یا غلطی بین سی ام اس وردپرس یا اختصاصی برای طراحی و توسعه وب سایت وجود ندارد. انتخاب بین استفاده از این دو cms بستگی به این دارد که از آن برای چه مواردی می خواهید استفاده کنید و نیازهای تجاری شما چیست.

اگر پروژه شما کوچک و نیازهای پیچیده ای ندارد یا در صورتی که خودتان قادر به انجام برخی تغییرات در کدنویسی و قالب سایت وردپرسی هستید، می توانید از سی ام اس های آماده مانند وردپرس استفاده کنید. در مقابل آن اگر پروژه شما پیچیده تر است و نیازهای خاصی دارد که سی ام اس های آماده نمی توانند آنها را پیاده سازی کنند، طراحی سایت اختصاصی و برنامه نویسی asp مناسب تر است. اگرچه این نوع طراحی کار بیشتری می برد اما به شما امکان می دهد یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی کاملاً اختصاصی و سفارشی داشته باشید، امکانی که در وردپرس به راحتی قابل انجام نیست.

به پایان مطلب رسیدیم. امیدوارم با تفاوت های طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی آشنا شده باشید و بتوانید برای پروژه های بعدی خود، بهتر تصمیم گیری نمایید.

1402/08/01 - 09:00:00